Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 14 februari 2010 @ 11:59 door Calamandja , 1319 keer bekeken

Italianen woedend op fastfood…

De Italiaanse bevolking is woedend nadat fastfoodketen McDonald's - weliswaar in overleg met de Italiaanse regering - de McItaly op de markt heeft gebracht. "Dit is nationaal verraad!", zo klinkt het. De nieuwe burger bestaat uit producten die uit bepaalde Italiaanse streken komen en hebben de kleuren van de Italiaanse vlag (rood, groen en wit). 'McDonalds spreekt Italiaans', is de slagzin die de verkoop van de burger moet stimuleren. Maar het nieuwe product krijgt van de Italianen veel kritiek. De Italiaanse keuken zou ondermijnd worden en de Italiaanse waarden zouden te grabbel worden gegooid. "Er wordt geld verdiend door samen te werken met een multinational die lokale producenten kapot probeert te maken", zegt Carlo Petrini, oprichter van de Italiaanse Slow Food-beweging. Een culinair-journalist van The Guardian doet er nog een schepje bovenop en noemt de burger een 'monsterlijke daad van nationaal verraad'.

De burger, die bestaat uit artsjoksaus, Asiago-kaas en pancetta, kan wel op de steun rekenen van de Italiaanse minister van Landbouw, Luca Zaia. Die was vorige week in een McDonald's filiaal in Rome om het broodje uit te proberen. Ook premier Berlusconi is in zijn nopjes met het broodje en doet de kritiek af als een complot van de linkse oppositie. Op het kabinet van de minister arriveerden al enveloppes met grote hoeveelheden bedorven en rottend vlees. De actievoerders waren zo vriendelijk er een nota bij te voegen: "De inhoud van deze enveloppe bevat een aanzienlijk percentage van de ingrediënten van een McDonald's menu". De actievoerders beklemtonen dat het begrip 'Made in Italy' een lelijke deuk oploopt. "Als we een multinational zoals McDonald's gaan aanmoedigen om onze cultuur en nationaliteit uit te dragen is het einde nabij" vinden de protesterende Italianen.

Iedere dag stappen ongeveer 600.000 Italianen een McDonald's filiaal binnen. De eerste week van de lancering was de McItaly goed voor zowat 15 procent van de dagelijkse omzet.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.