Proeven doe je altijd als je aan Italie denkt of een lekkere wijn van aldaar al wegdromend proeft.
voorstellen
Proeven doe je altijd als je aan Italie denkt of een lekkere wijn van aldaar al wegdromend proeft.
Ja hier ben ik weer, helaas dit jaar niet naar italië geweest wie weet volgend jaar daarom meld ik mij hier weer aan om de sfeer te proeven,wat een leuke club en wat een informatie
Quote: Calamandja
zaterdag 21 januari 2012 @ 12:05
Goeie avond,
je hoeft er geen siciliaan voor te wezen. Het zit hem in de zon. Hoe dichter de zon bij de wijndruif staat, hoe beter de druif is voor de wijn. Sicilië staat dichter bij de zon als toscane. Vandaar dat de wijn van sicilië beter is dan de andere wijnen. Draai de wijn in het glas, hoe langzamer de restan aan het glas weer terug zakken het glas in hoe beter de wijn.
De bitterheid van de wijn word veroorzaakt door de aantal pitten die in de druif zit. Er moeten veel pitten in de druif zitten, alleen niet te veel.
Ik moest eerder nog wel eens wijn laden op sicilië, en kreeg dan altijd een doos met 5 flessen mee. De wijn moest ik in een klooster laden. Daar stond je dan met de vrachtwagen midden in het klooster, tussen de nonnen. Dat was wel lachen. Maar de wijn was ook uitmuntent goed.
Barberino, Fiorentino, de namen alleen al doen dromen...
Mijn favoriete italiaanse wijn was vroeger de chiantie die ik altijd kocht op de fattoria zelf. De laatste tijd is de nero d'avola van sicilië mijn favoriet en ook de primitivo van Puglia.
Toen ik in Brussel aan de ober in een italiaans restaurant vroeg, geef mij maar een lekkere wijn, een chianti, zei hij "Pardon?", Meneer, je weet niet wat je mist. De lekkerste dingen in Italië zijn te vinden op de eilanden, Sicilië en Sardinië. En zo liet hij mij de nero d'avola wijn ontdekken. De ober was natuurlijk een overtuigd siciliaan.
Verleden jaar was ik in Brugge, in een restaurant van een sardiniër, en ik vroeg terug een lekkere wijn voor bij de maaltijd, je kunt het al raden, hij kwam natuurlijk aandraven met een cannonau, de typische rode wijn uit Sardinië...
Goeie avond,
ik ben net weer thuis uit italië. En ik beloof jullie het weer in nederland is niks, maar wees blij dat je hier zit. In italië was het erg mistig, met zicht onder de 50 meter, en een temperatuur van min 5 graden. Nee dan maar regen.
Toscane is naast een prachtig gebied ook goed eten, en heerlijke wijnen. Als ik er kom, neem ik vaak fiorentino´s. Ze zijn wat aan de prijs, maar o.o. wat verschrikkelijk lekker. Ik ga vaak naar de restaurant en slagerij Le Capannine in barberino di mugello. Die is echt geweldig goed.
Zo Anja veel plezier hier, en laat maar eens weten hoe het daar is. Ik zit als internationaal chauffeur in italië. Verdeeld over heel het land van milaan tot sicilië.
Welkom,
Ik ben jaren naar Toscane gegaan, steeds naar dezelfde plek, een huisje op een wijnboerderij. Als het je mocht interesseren, dit is de website: http://www.lemontanine.com/
De mensen spreken er ook frans en engels en zijn steeds behulpzaam om toeristisch advies te geven. En altijd wijn beschikbaar aan een prikje (3 euro de fles)
Wij zijn ook helemaal weg van Italië en dan vooral Toscane.
Wie weet gaan we dit jaar weer.
Gr Anja