Huisjes bij bari
Quote: Calamandja
dinsdag 10 april 2012 @ 23:55
Dat zijn ze. Ze zijn inderdaad van losse stenen op elkaar gestapeld. Het antwoord heb ik nu dan binnen. TNX
Op de club heb ik ergens een artikel geplaatst over Puglia en deze huisjes.
Je leest er het volgende:
Alle wegen in Puglia leiden naar Alberobello, een dorp dat bestaat uit zo'n 1.500 trulli - het meervoud van trullo: witgekalkte puntmutshuisjes die teruggaan tot de 15de eeuw. Je vindt ze in Puglia overal in het landschap, als woonst, als schuurtjes en de jongste jaren steeds meer als charmehotelletjes. De stenen van de trulli zijn gewoon op elkaar gestapeld zonder gebruik van cement. Naar verluidt konden ze dan makkelijk worden afgebroken wanneer de fiscus in de stad was en kon je op die manier huisbelastingen ontlopen.
Ik sprak gisteren een duitser die in taranto op vakantie was geweest. Tja daar moet je dan naar toe gaan voor het mooie weer. Ik zie me in die streken nu niet echt op vakantie gaan. Maar goed misschien dat ze het voor dat doel nog doen. Ik dacht meer aan dat het vroeger overnachtings huisjes waren die in deze tijd dienst doen als opslag ruimtes voor gereedschap etc. Maar ik heb echt geen idee. Ook niet de naam voor dit soort huisjes anders ging ik wel googlen.
Ik had die vorm wel in gedachten; maar ik dacht dat ze meer in dorpskernen stonden dan zo alleen op het land.Volgens mij zijn ze inderdaad van vroeger en worden ze nu enkel nog behouden vanuit toeristische standpunt.
Goeie avond,
hier zijn ze dan de huisjes bij bari waar ik het over had in eerdere topics. Een foto is zeer wazig de andere wat duidelijker. Maar ik moet de foto´s onder het rijden nemen. Je ziet ze nooit dicht langs de weg of bij een parkeerplaats staan. Ze staan meestal verder een boomgaard van sinasappenbomen in. Ik hoop altijd er nog eens een te treffen die ik goed op de foto kan krijgen. Tot die tijd moeten we het even met deze foto´s doen.
Mijn achterliggende gedachte bij deze huisjes is, dat ze van vroeger zijn (omdat ze in zeer slechte staat verkeren) toen het vervoer minder was dan hedendaags. Dat met te voet, fiets of dier moest reizen. Als men dan in de boomgaard moest werken dat men dan kon overnachten in deze huisjes. Maar misschien is het ook wel gewoon voor opslag. Wie het antwoord weet, ik ben zeer benieuwd.
Groeten Jan Peter