Italiaanse cultuur

Geplaatst op vrijdag 13 augustus 2010 @ 14:49 , 25938 keer bekeken

In Italië wordt het gewaardeerd als je de ongeschreven regels een beetje beheerst en meedoet met een aantal rituelen die met geen mogelijkheid uit de Italiaanse cultuur zijn te slaan. je krijgt er veel waardering en complimenten voor terug. Net als voor je poging om Italiaans te spreken. Hieronder een paar opmerkelijk punten aan de Italiaanse cultuur, waarmee je tijdens je volgende bezoek aan Italië rekening kunt houden.

 

Algemene informatie
Italië is de zesde economische macht ter wereld. Het bruto binnenlands product bedraagt 1200 miljard euro. Met name kleine en middelgrote bedrijven zijn verantwoordelijk voor de sterke economische kracht van het land. Vaak zijn die bedrijven in handen van families en leiden familieleden ook de zaak.

Begroeting / bezoek
In Italië worden gasten altijd als eerste begroet en met onbekenden snel kennis gemaakt. Meestal door middel van handen schudden. Buon giorno (goedendag) of buona sera (goedenavond, vanaf een uurtje of drie ’s middags) is de meest formele vorm van begroeten.

Caffè drinken
‘Il caffè’ is onlosmakelijk verbonden met de Italiaanse cultuur. Waag het dus niet om daar niet volop aan mee te doen in een van de zeker 150.000 koffiebars van het land. Een Italiaan is altijd wat onrustig totdat het verse kopje ‘caffè’ voor z´n neus wordt geschoven. Pas dan kan het gesprek beginnen maar vergis u niet, binnen twee minuten is het ook weer voorbij want dan is de koffie op en begint het normale leven weer. Nog een kopje is iets wat je niet zo heel vaak ziet in Italië.

Borrel drinken
Borrelen (een aperitivo) is in Turijn en Milaan een waar feest. Deze steden staan erom bekend dat kroegeigenaren zich uitsloven om de hapjes bij de borrel in talloze vormen en in overvloed aan te bieden. In veel gelegenheden kan door hapjes gegeten de honger zo gestild worden dat het eten erna niet meer hoeft. Mede daarom is l’aperitivo razend populair bij jongeren.

Eten
De tijd nemen voor eten is een basisprincipe voor Italianen. Je leeft om te eten, niet andersom, iets waar zeker Nederlanders nogal eens anders over denken. Een dramatische fout maakte eens een Nederlandse manager van de Italiaanse vestiging van haar bedrijf door een ‘werklunch’ te organiseren met gesmeerde broodjes, melk en koffie. Iets wat absoluut niet werd gewaardeerd want als je eet doe je niets anders. Ook niet de krant lezen of blijven werken.

Etiquette
Boos worden kan eigenlijk niet in Italië. Soms lijkt het zo, maar dat is meestal maar uiterlijk vertoon en heeft niets met echt boos zijn te maken. Het draait allemaal om ‘la bella figura’ valt dan in duigen want uw gezicht vertrekt, de zweetdruppeltjes vallen neer en de sfeer is om te snijden. Blijf altijd hoffelijk en vriendelijk en strooi wat complimentjes op een manier die we in de lage landen soms wat overdreven vinden.

Kleden
Goed kleden is belangrijk voor de Italiaan en deel van de ‘bella figura’-cultuur. Om te scoren moet dan ook niet bezuinigd worden op het pak, het overhemd en zeker ook niet de schoenen die goed gepoetst en absoluut niet afgetrapt moeten zijn. Oude en vuile kleren zie je hoogst zelden. Vreemd genoeg zijn schoenpoetsers vrijwel niet te vinden in centra als Milaan en Rome. Dat wordt dus thuis of in het hotel zelf poetsen.

De taal
Steeds meer Italianen realiseren zich dat Engels spreken een wereld van mogelijkheden voor ze opent. Inmiddels barst het in Italië dan ook van de talenscholen. Hoewel Italië bekend staat als een land, waar ‘niemand’ Engels spreekt, geldt dit niet voor de jongere generaties. Vanaf de jaren tachtig heeft iedereen Engels op school gehad en zou zich daarmee moeten kunnen redden. Wat je wel ziet is dat Italië veel minder dan Nederland op het buitenland is gericht. Ook in de agrarische (vakantie)streken blijft het beheersen van Engels achter bij de grote steden.

Zwartwerken / clientelismo
Zo’n 30 % van de Italiaans economie vindt plaats onder tafel. Zwartwerken is een integraal onderdeel van Italië en de reden waarom sommigen bijzonder rijk zijn geworden. Als in zuid Italië zo wees een onderzoek in het voorjaar van 2003 uit, alles volgens het boekje zou gaan, zou de regio net zo rijk zijn als Noord Italië. Nu verdwijnt veel geld in handen van onder meer de maffia.

Contract afsluiten, verkopen, lobbyen, etc.
Producten of diensten verkopen in Italië vereist het volgen van een aantal regels die u in eigen land wellicht niet gewend bent. Een duidelijk verschil bij het opstellen van een verkoopcontract is de betalingstermijn. Een vlotte betalingsafhandeling is een rariteit in het Italiaanse bedrijfsleven.

De maffia
Als er geen maffia was, zou Zuid-Italië (de Mezzogiorno) net zo rijk zijn als het noorden. Dat was de conclusie van een onderzoek dat begin 2003 werd gepubliceerd. Bedrijven die actief zijn in het zuiden van Italië worden soms geconfronteerd met maffiosi die beschermgeld willen. Als een percentage van de omzet of een vast bedrag naar de beschermelingen gaat, gebeurt er niets. Als dat niet gebeurt, zou het kunnen dat je als boer je veestapel vergiftigd vindt, dat je geen klanten krijgt of dat het bedrijf wordt beschadigd, in brand wordt gestoken oid.

Reizen / ongeschreven verkeersregels
Italianen zijn gek van auto’s en dus ook gek in het verkeer. Hard rijden op de snelweg is standaard en als u niet op tijd naar rechts gaat om auto’s voorbij te laten gaan wordt dat met grootlicht duidelijk gemaakt. Waar in Nederland of België twee rijstroken zijn en bij een stoplicht dus ook twee auto’s op de eerste rij, staan er in Italië drie en soms vier.

Mobiele telefoon
De managers van De Nederlandse vliegmaatschappij KLM zouden zich er knettergek aan hebben geïrriteerd toen zij samenwerkten met de Italiaanse vliegmaatschappij Alitalia. Het mobiele belgdrag van hun Italiaanse partners. De alliantie bestaat inmiddels niet meer. Mobiele telefoons zijn absoluut heilig in Italië en gaan in principe niet uit. Het mobiele telefoonbezit en de belminuten zijn over heel Europa gemeten veruit het hoogst in Italië.

De feestdagen
Italië kent vele nationale en regionale/lokale feestdagen. Vaak zijn kantoren en winkels dan gesloten. Daarnaast gaat in de augustusmaand een groot deel van de Italianen met vakantie. Rond ‘Ferragosto’ (15 augustus) zijn veel steden zelfs ‘leeg’. Buiten de toeristencentra aan zee en meren zijn in veel plaatsen dan ook kantoren en winkels gesloten. Ook in grote steden zoals Milaan, Turijn, Bologna, Verona en Florence zijn veel winkels en soms zelfs musea gesloten.

Bron: StudioItalia.nl


Welkom bij Clubs!

Kijk gerust verder op deze club en doe mee.


Of maak zelf een Clubs account aan: