Geplaatst op zaterdag 01 maart 2008 @ 19:26 , 3266 keer bekeken
Als je maar lang genoeg in de file staat is de kans groot dat je een auto van het merk Alfa Romeo tegenkomt. En wie een beetje goed oplet ziet op het embleem van dat sportieve automerk aan de ene kant een rood kruis op een wit vlak en aan de andere kant een slang met een figuurtje in z'n bek. Alsof dat nog niet genoeg is 'draagt' de slang een kroontje alsof het koninklijk is.
Het witte vlak met rode kruis is makkelijk thuis te brengen. Het zijn de kleuren van de stad Milaan en is ontleend aan het kruis dat de Milanees Giovanni da Rho tijdens de kruistochten als eerste op de stadsmuren van Jeruzalem plaatste. Het figuur van de 'mensenetende slang' is overgenomen uit het wapen van de adellijke Milanese familie de Visconti's.
Het embleem voor de Alfa Romeo ontstond voor het eerst in 1910 toen Romano Cattaneo de opdracht kreeg om voor het merk een logo te ontwerpen. Met Milaan als thuisbasis voor het merk ligt het rode kruis op het witte vlak voor de hand. Maar het wapen van de Visconti's is minder makkelijk te plaatsen. Het verhaal wil dat de ontwerper toevallig zijn oog liet vallen op het ingemetselde wapen toen hij bij het Piazza Castello in Turijn op de tram stond te wachten.
( Banier van de Visconti )
De 'biscione', zoals men de slang noemt, is te herleiden tot het Italiaans voor 'grote slang/grasslang' of het Milanees voor 'adder' (bissa). Hoe de adellijke Visconti familie aan deze beeltenis komt is niet helemaal zeker, er zijn drie verschillende versies.
In het ene geval zou het om de draak Tarantasio gaan die ooit eens het Milanese meer Gerudo onveilig maakte. Het slangachtige wezen verorberde kinderen tot de heldhaftige Ottone Visconti het beest versloeg. Sindsdien zou het prijken tussen de adelaars op het familiewapen.
In een ander geval meent men in de biscione een slangachtig wezen of draak te zien die een mens opeet, of meer specifiek een Saraceen. Een Saraceen is een aanduiding voor een Arabier die tijdens de kruistochten tegen de Christenen vocht. Een woordenboek uit 1864 zegt:
"+ Saraceen, m. (...enen), (oudt.) oosterling, bewoner van het tegenwoordige Turkije (ten tijde der kruistogten)".
De beeltenis zou tijdens de kruistocht angst bij de vijand moeten opwekken en anderen laten zien hoe onverschrokken de drager was.
En dan is er nog het verhaal dat gaat over hoe Ottone Visconti gedurende de kruistochten de afbeelding van een door hem gedode Saraceen heeft overgenomen. Waarschijnlijk stelt de beeltenis een slangachtig wezen voor die een mens, meestal een kind, baart. De slang stond in de oudheid symbool voor leven en/of wijsheid.
De laatste versie lijkt, zoals we hieronder zullen zien, meer op waarheid te berusten. Blijft natuurlijk de vraag hoe de Saraceen op zijn beurt weer aan de 'Biscione' kwam. Enfin, sindsdien prijkt de 'Biscione' als wapen op het huis van Sforza, kan men het terug vinden als symbool voor de streek Insurbia rond Milaan en komt het terug bij de voetbalclub Inter Milan en als logo van het automerk Alfa Romeo.
( Rondom Lombardije gemeengoed )
Welkom bij Clubs!
Kijk gerust verder op deze club en doe mee.
Of maak zelf een Clubs account aan: