Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 22 december 2009 @ 13:39 door Calamandja , 1244 keer bekeken

Nespresso en Lavazza kibbelen…

Het zit er bovenarms op tussen het Zwitserse Nestlé, producent van Nespresso, en het Italiaanse Lavazza.

In hun recentste tv-spot voeren de Zwitsers filmster George Clooney op, die bij het verlaten van een Nespresso-boetiek een vleugelpiano op zijn hoofd krijgt. Mooie George vliegt linea recta naar Sint-Pieter, gespeeld door John Malkovich. Clooney vindt zijn tijd nog niet gekomen en Malkovich ziet een lekkere Nespresso wel zitten. En dus is de deal snel beklonken. Clooney mag terug naar de aarde als hij de Nespresso-machine en capsules achterlaat. So far, so good...

Toen ze op het Italiaanse hoofdkwartier van Lavazza de spot te zien kregen, verslikten ze zich serieus in hun espresso. 'Wij gebruiken al sinds 1995 het hiernamaals en de witte wolken als decor voor onze spots, met een prominente rol voor de engelen en Sint-Pieter, die heerlijke Lavazza-koffie drinken. Je kan toch moeilijk ontkennen dat zij ons idee gekopieerd hebben', aldus ceo Gaetano Mele van Lavazza, die prompt een klacht indiende bij het Italiaanse Istituto dell'Autodisciplina Pubblicitaria. Lavazza liet de voorbije vijftien jaar al zestig variaties op het hiernamaals-thema inblikken.

Maar Nespresso slaat terug. 'Onze spot is gebaseerd op een origineel concept. Nespresso gebruikt het hiernamaals in een metaforische betekenis. Het hiernamaals is een culturele referentie, niet gebonden aan één bepaald merk, en is al in talloze boeken, liedjes, films en advertenties gebruikt als decor.' Versta: niemand kan exclusief het hiernamaals opeisen.

Als beide kemphanen nu eens op de koffie gingen bij de paus, om hun dispuut te beslechten...

15 anni di Paradiso Lavazza

Bron: De Standaard (www.standaard.be)  



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.