Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 24 december 2009 @ 02:45 door Calamandja , 1382 keer bekeken

Het Colosseum wordt afgebroken

Slecht nieuws. Het Colosseum - vorig jaar nog uitgeroepen tot wereldwonder - wordt afgebroken. De gebeurtenis wordt aan de hele Italiaanse bevolking duidelijk gemaakt via een grootscheepse campagne in de media. Op grote publiciteitspanelen verschijnen foto's van het Colosseum, omgeven door vier werfkranen en werknemers die ook ’s nachts voortwerken. Het monument wordt blijkbaar steen voor steen afgebroken. U bent geschokt? Dat mag en het is zelfs de bedoeling.


Want de afbraak van het Colosseum is (gelukkig!) louter symbolisch bedoeld. De 'afbraakaffiche' is slechts één van de provocerende beelden die horen bij een nieuwe promotiecampagne van het Ministerie van Cultuur. De campagne wordt in gang gezet om de geleidelijke achteruitgang van het aantal bezoekers in de Italiaanse musea en aan archeologische sites een halt te roepen. Door de crisis van het voorbije jaar waren er minder toeristen en dat hebben ook de musea en andere culturele oorden nogmaals gevoeld. De algemene achteruitgang was vorig jaar reeds ingezet, maar de cijfers voor 2009 zouden nog minder rooskleurig zijn.

De voornaamste bedoeling van de bewust provocerende campagne is de aandacht van het publiek trekken en hen de schoonheid van het Italiaanse erfgoed te laten herontdekken. De campagne wordt uitgespeeld in alle media, van televisie tot radio, in kranten, magazines en via het internet. Ook in treinstations en op de luchthavens zal je binnenkort de affiches zien opduiken. Behalve het Colosseum worden nog twee andere iconen van het Italiaanse historische erfgoed in de campagne gebruikt, met name Het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci en de David van Michelangelo uit het Uffizi-museum in Florence.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.